Zapraszam Cię na spotkanie z Ikuo Kajitani.
- Ikuo Kajitani, inżynier Hondy, który dał początek silnikowi V-TEC, legendzie tej marki, znanemu obecnie na całym świecie, i który dał początek ogólnoświatowemu sloganowi Hondy: The Power of Dreams. Jak mówią po japońsku: Arigato, Kajitani-san.
System VTEC (eng. Variable valve Timing and lift Electronic Control system) – system kontrolujący czas otwarcia i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika, stopnia otwarcia przepustnicy, oraz obciążenia silnika., narodził się jako rozwiązanie starego dylematu, który przyprawiał konstruktorów o ból głowy, odkąd został wynaleziony około 100 lat temu.
(https://crv-team.pl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hondadreams.es%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvtec-600x515.jpg&hash=e8ff43d8de1a67e0d76559dc3427748b) (http://www.hondadreams.es/wp-content/uploads/vtec-600x515.jpg)
Silnik, podobnie jak ludzkie ciało, potrzebuje więcej powietrza, gdy musi użyć większej siły mięśni, ale zawory kontrolujące ilość powietrza zużywanego przez klasyczne silniki pracują mechanicznie i są stałe. Tak więc, do tego czasu, jakiekolwiek ulepszenia w rozwoju silnika były robione kosztem faworyzowania komfortu codziennej jazdy albo "zwiększania" mocy jednostki napędowej, jednak zawsze ze szkodą dla jednego z dwóch aspektów.
W 1986 r. kierownictwo działu badawczo-rozwojowego Hondy wprowadziło dyrektywę dla inżynierów: "Wymyślcie technologię, która rozpocznie nową erę ,nową generację silników Hondy".
Cel został szybko zrealizowany: skonstruowano nowy, elastyczny mechanizm zaworowy, który sprawiłby, że silniki byłyby bardziej wydajne, bez poświęcania żadnego aspektu wydajności.
Jednak ....
Kajitani, który pracował w pierwszym dziale projektowym centrum badawczo-rozwojowego Hondy w Tochigi w Japonii, był przekonany, że może wygenerować więcej , był przekonany, że standardy ustalone przez kierownictwo nie były wystarczająco ambitne.
(https://crv-team.pl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hondadreams.es%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvtec2-600x408.jpg&hash=02c5a96ebd4bcaf3fe65761cd4569437) (http://www.hondadreams.es/wp-content/uploads/vtec2-600x408.jpg)
Zaprojektuj niemożliwe .....
Ikuo jakby czytał w myślach, ówczesnego prezesa działu badań i rozwoju w Honda Nobuhiko Kawamoto, który zadał pytanie:- "Dlaczego nie uzyskać 100 koni mechanicznych na litr?"
Wyzwanie zostało podjęte. Cel był niewyobrażalnie trudny do osiągnięcia: w tamtych czasach silniki miały maksymalnie 70 lub 80 koni na litr.[/l][/l]
To nie będzie łatwe.
Jak powiedział Kajitani: "Wyglądało to jak sen".
(https://crv-team.pl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.honda.es%2Fcontent%2Fdam%2Fcentral%2Fgeneric%2F05_Honda_Power_Dream_GREY.png%2F_jcr_content%2Frenditions%2Fc1.png&hash=7eec5300717ef39a864c3d81c1f6c183) (http://www.honda.es/content/dam/central/generic/05_Honda_Power_Dream_GREY.png/_jcr_content/renditions/c1.png)
Aby osiągnąć cel - Kajitani i pozostali członkowie zespołu inspirowali się funkcjonowaniem ludzkiego układu oddechowego:- gdy odpoczywamy lub poruszamy się w umiarkowanym tempie, konsumujemy mało powietrza
- kiedy potrzebujemy dodatkowej energii, aby uruchomić lub zarządzać sytuacjami stresowymi, płuca otwierają się i umożliwiają większe dotlenienie.
Marzenia się spełniają
Trzy lata później, w 1989 roku, nowa Honda Integra została wyposażona w pierwszy silnik DOHC / VTEC. Technologia VTEC była podziwiana na całym świecie za to, że jako pierwsza oferuje pięciozaworowy mechanizm, który reguluje rozrząd zaworów.W sytuacji, która wymaga wysokiej wydajności, zawory otwierają się wyżej i na dłużej. Dlatego mówi się, że silniki VTEC-a mają podwójną osobowość: są łatwe w obsłudze przy niskich prędkościach, ale przy wysokich obrotach stają się silnikiem z siłą drapieżnika, który goni swoją ofiarę.
Obecnie różne wersje VTEC wyposażają wszystkie samochody Hondy, a także niektóre motocykle i silniki okrętowe.
opracowano na podstawie:wikipedia i www.hondadreams.es (http://www.hondadreams.es) zdjęcia - http://www.hondadreams.es (http://www.hondadreams.es) by knopper