Autor Wątek: VTEC  (Przeczytany 10726 razy)

Offline wujkos

  • Aktywny
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Reputacja użytkownika forum +0/-1
  • Marka: HONDA CR-V 4 gen.
  • Garaż: Warszawa
  • Paliwo: Pb
  • Skrzynia biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: AWD
Odp: VTEC
« Odpowiedź #4 dnia: 23 Lipiec, 2018, 21:25:17 »
Bardzo ciekawa dawka informacji, dziękuję.

Offline Piotr1971

  • CR-V Team
  • *
  • Wiadomości: 26
  • Reputacja użytkownika forum +0/-0
  • Marka: HONDA CR-V 4 gen.
  • Garaż: Warszawa-Rembertów
  • Silnik: N16A4
  • Rok prod.: 2015
  • poj. cm3: 1597
  • Moc KM: 160
  • Paliwo: ON
  • Skrzynia biegów: automat
  • Rodzaj napędu: AWD
Odp: VTEC
« Odpowiedź #3 dnia: 23 Lipiec, 2018, 14:58:33 »
Dzięki! Wiedzy nigdy za dużo! Teraz następny artykuł o systemie DTEC poproszę;-))
Pozdrowienia
SERWIS - zorganizowana grupa przestępcza o charakterze finansowym, wyspecjalizowana w opowiadaniu niedorzecznych bezeceństw i banialuków za ogromną kasę.

Offline Joanka

  • CR-V Team
  • *
  • Wiadomości: 841
  • Reputacja użytkownika forum +19/-14
  • CR-V TEAM Aktywna ;)
    • metryka auta
  • Marka: HONDA CR-V 4 gen.
  • Garaż: Warszawa
  • Paliwo: Pb
  • Skrzynia biegów: automat
  • Rodzaj napędu: AWD
Odp: VTEC
« Odpowiedź #2 dnia: 22 Lipiec, 2018, 10:24:58 »
Dziękuję za fajną dawkę edukacji :)
Czyli jak widać wyznaczenie sobie celu i uporczywe dążenie do niego w tym przypadku sprawdziło się w 100 proc ;)

To baardzo dobrze  ;) :D
ƸӜƷ

admin

  • Gość
VTEC
« Odpowiedź #1 dnia: 22 Lipiec, 2018, 01:55:53 »
 Zapraszam Cię na spotkanie z Ikuo Kajitani.
  • Kto?
  • Ikuo Kajitani, inżynier Hondy, który dał początek silnikowi V-TEC, legendzie tej marki, znanemu obecnie na całym świecie, i który dał początek ogólnoświatowemu sloganowi Hondy: The Power of Dreams. Jak mówią po japońsku: Arigato, Kajitani-san.
System  VTEC (eng. Variable valve Timing and lift Electronic Control system) – system kontrolujący czas otwarcia i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika, stopnia otwarcia przepustnicy, oraz obciążenia silnika., narodził się jako rozwiązanie starego dylematu, który przyprawiał konstruktorów o ból głowy, odkąd został wynaleziony około 100 lat temu.
     
Silnik, podobnie jak ludzkie ciało, potrzebuje więcej powietrza, gdy musi użyć większej siły mięśni, ale zawory kontrolujące ilość powietrza zużywanego przez klasyczne silniki pracują mechanicznie i są stałe. Tak więc, do tego czasu, jakiekolwiek ulepszenia w rozwoju silnika były robione kosztem faworyzowania komfortu codziennej jazdy albo "zwiększania" mocy jednostki napędowej, jednak zawsze ze szkodą dla jednego z dwóch aspektów.
W 1986 r. kierownictwo działu badawczo-rozwojowego Hondy wprowadziło dyrektywę dla inżynierów: "Wymyślcie technologię, która rozpocznie nową erę ,nową generację silników Hondy".
Cel został szybko zrealizowany: skonstruowano nowy, elastyczny mechanizm zaworowy, który sprawiłby, że silniki byłyby bardziej wydajne, bez poświęcania żadnego aspektu wydajności.
Jednak ....
Kajitani, który pracował w pierwszym dziale projektowym centrum badawczo-rozwojowego Hondy w Tochigi w Japonii, był przekonany, że może wygenerować więcej , był przekonany, że standardy ustalone przez kierownictwo nie były wystarczająco ambitne.
Zaprojektuj niemożliwe .....
Ikuo jakby czytał w myślach, ówczesnego prezesa działu badań i rozwoju w Honda Nobuhiko Kawamoto, który zadał pytanie:
  • "Dlaczego nie  uzyskać 100 koni mechanicznych na litr?"
     
    Wyzwanie zostało podjęte. Cel był niewyobrażalnie trudny do osiągnięcia: w tamtych czasach silniki miały maksymalnie 70 lub 80 koni na litr.[/l][/l]
To nie będzie łatwe.
Jak powiedział Kajitani: "Wyglądało to jak sen".
Aby osiągnąć cel - Kajitani i pozostali członkowie zespołu inspirowali się funkcjonowaniem ludzkiego układu oddechowego:
  • gdy odpoczywamy lub poruszamy się w umiarkowanym tempie, konsumujemy mało powietrza
  • kiedy potrzebujemy dodatkowej energii, aby uruchomić lub zarządzać sytuacjami stresowymi, płuca otwierają się i umożliwiają większe dotlenienie.
Marzenia się spełniają
Trzy lata później, w 1989 roku, nowa Honda Integra została wyposażona w pierwszy silnik DOHC / VTEC. Technologia VTEC była podziwiana na całym świecie za to, że jako pierwsza oferuje pięciozaworowy mechanizm, który reguluje rozrząd zaworów.W sytuacji, która wymaga wysokiej wydajności, zawory otwierają się wyżej i na dłużej. Dlatego mówi się, że silniki VTEC-a mają podwójną osobowość: są łatwe w obsłudze przy niskich prędkościach, ale przy wysokich obrotach stają się silnikiem z siłą drapieżnika, który goni swoją ofiarę.

Obecnie różne wersje VTEC wyposażają wszystkie samochody Hondy, a także niektóre motocykle i silniki okrętowe.


opracowano na podstawie:wikipedia i www.hondadreams.es  zdjęcia - http://www.hondadreams.es  by knopper